Collum Care Project

De laatste jaren hebben steeds meer Nederlandse zorginstellingen (ziekenhuizen in samenwerking met verpleeg- en/of revalidatiecentra) een multi-disciplinaire aanpak voor de behandeling van patiënten met een gebroken heup. Door middel van een dergelijk 'Collum Care Project' is het bewezen dat patiënten met een gebroken heup sneller en beter herstellen.

In zo'n Collum Care Project zijn er standaard afspraken gemaakt over onder andere de fysiotherapeutische begeleiding, anti-stolling beleid/tromboseprofylaxe en het ontslagbeleid tbv een snelle doorstroming naar een verpleegtehuis en revalidatiecentrum.

De ongevalstichting steunt het initiatief van deze zorginstellingen, om de behandeling van patiënten met een gebroken heup te optimaliseren door middel van een 'Collum Care project', ten zeerste.

Om ook de zorginstellingen te stimuleren die nog niet bekend zijn met een eigen Collum Care Project, volgt hieronder een voorbeeld, waarbij elk ziekenhuis uiteraard de exacte uitwerking dient te laten afhangen van lokale afspraken.

(klik voor vergroting)