Nationale Traumadag 2012

1e Nationale Traumadag
was
groot succes

De 1e Nationale Traumadag die de Ongevalstichting afgelopen zondag 2 september organiseerde, was een groot succes. Voorzitter Jan Paul Frölke: “Deze dag is een enorm succes geweest. Maar liefst 6500 mensen bezochten onze dag. Volgend jaar organiseren we dus gewoon de 2eNationale Traumadag!”

Het kon niet beter: mooi weer, veel vrijwilligers en ook nog eens veel bezoekers. De 1e Nationale Traumadag was een waar succes. Iedereen kon deze dag, die dit keer was georganiseerd bij het UMC St Radboud in Nijmegen, kennismaken met alles wat de Nederlandse traumazorg te bieden heeft.

Heli, natte neuzen en knallende airbags…
Wat altijd een magneetfunctie heeft in de dagelijkse hulpverlening, is de traumahelikopter. Het Mobiel Medisch Team van de lifeliner 3, de traumahelikopter van het Radboud, had zijn handen dan ook vol aan geïnteresseerd publiek dat op het nieuwe helikopterdek van het Radboud de helikopter mocht bekijken. Ook defensie kreeg veel bekijks in de mobiele operatiekamer. Een groep reddingshonden van reddingshondenvereniging ZON demonstreerde hoe gehoorzaam en slim reddingshonden zijn, waarna iedereen de trouwe viervoeters een aai over de bol kon geven. De gipsverbandmeesters hadden het druk met mensen die hun arm wilden ingipsen. Ook waren er veel geïnteresseerden die zelf eens een nepwond wilden hechten. De brandweer haalde een bekneld ongevalsslachtoffer uit een autowrak en demonstreerde hoe hard een airbag open knalt bij een ongeval.

Zie hier het fotoverslag van de Nationale Traumadag

Ongevalstichting
Met de Traumadag wilde de Ongevalstichting laten zien wat  goede traumazorg in Nederland inhoudt. Vele bezoekers hebben een donatie aan de Ongevalstichting gedaan, zodat de stichting haar doel kan bereiken: het optimaliseren van de Nederlandse traumazorg. Ook zijn er veel loten voor de loterij verkocht. Demissionair Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, Fred Teeven, maakte de winnaars van de loterij bekend.

De Ongevalstichting is erg blij met het succes dat de 1e Nationale Traumadag absoluut is geweest. Het is de bedoeling de traumadag jaarlijks te organiseren. Steeds weer bij een ander traumacentrum. De Ongevalstichting kijkt terug op een geslaagd evenement, maar kijkt ook vooruit: tot de volgende Nationale Traumadag!

De Ongevalstichting wil iedereen die bijgedragen heeft aan deze dag ontzettend bedanken. Zonder jullie was de 1e Nationale Traumadag nooit zo'n groot succes geworden