Traumahelikopter

Wat is een Traumahelikopter?
Een traumahelikopter vervoert op de eerste plaats het Mobiel Medisch Team (MMT) snel ter plaatse van het ongeval. De arts en verpleegkundige van het MMT verlenen spoed eisende hulp die met behulp van de helikopter eerder verleend kan worden. Hierdoor kunnen ze de vitale functies (ademhaling, bloedsomloop) van de patiënt sneller optimaliseren, waardoor de patiënt een grotere kans op overleven heeft.

Als de patiënt eenmaal gestabiliseerd is, wordt hij of zij met de traumahelikopter of ambulance naar een dichtstbijzijnde ziekenhuis of traumacentrum gebracht voor verdere behandeling. Meestal gaat de arts van het MMT mee met de helikopter of ambulance.

Nederland heeft 4 traumahelikopters gestationeerd in Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Groningen. De traumahelikopter van Nijmegen is sinds november 2006 ook ’s nachts inzetbaar vanaf vliegbasis Volkel. Sinds 2011 zijn de andere drie regio’s ook 24 uur per dag beschikbaar.

Traumahelikopter from Ongeval Stichting on Vimeo.

Voor meer info zie ook Traumahelikopter.nl